Sunday, February 19, 2006

Kijk mij linken



Ik heb er een verzameling links bij; met dank aan Nynke. Leuk om te lezen; op ééntje na. Die van Mijn Opa. Deze site gaat echt over mijn opa. Mijn moeder heeft hier het verhaal geplaatst dat mijn opa vlak na de oorlog heeft geschreven. Het gaat over hoe hij als jongen van begin twintig als gevangene met de Duitsers mee moest vluchten voor de Russen.

Opa zat in de oorlog bij de Geuzen. Dit is de eerste verzetsgroep die tijdens de tweede wereldoorlog in Nederland actief was. De groep is opgerold, door onwetendheid en onhandigheid van de leden, alle kernleden zijn ter dood gebracht. Opa was ook een kernlid, maar hij mocht blijven leven omdat hij nog maar zeventien jaar oud was. Naar het tuchthuis moest hij wel. In totaal bracht hij er vier jaar van zijn leven door. Toen aan het einde van de oorlog de Russen kwamen en de Duitsers op de vlucht sloegen, moesten de gevangenen mee vluchten, vaak lopend en door snijdende kou. Over deze tocht gaat dit hartverscheurende verhaal.

Het boekje wat je hier bovenaan ziet, gaat over de Geuzen. Het is geschreven door Harry Paape, en is uitgegeven als boekenweekgeschenk in 1965. En ja, opa staat er in.



Toe zeg me,
waar was je

Toen ik je zocht
in mijn droom...

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Mooi stukje, meisje!

20/2/06 01:12  

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home